3 tips voor een succesvol gesprek met je opdrachtgever?

3 tips voor een succesvol gesprek met je opdrachtgever?

 

Een vraag die vaak bij Sportverloning terug komt is 'hoe ga ik het gesprek met mijn (of een) opdrachtgever aan om te bepreken of er werkzaamheden zijn die ik als opdrachtnemer kan doen?'

Dit kan inderdaad lastig zijn, zeker in een periode waarin de opdrachtgever ook met onzekerheden te maken heeft en waar de opdrachtgever onduidelijkheden heeft over de toekomst op de lange termijn.

 

Er zijn 3 tips die wij als Sportverloning kunnen geven die je kunnen helpen om het gesprek makkelijk in te stappen en het gesprek zo waardevol mogelijk te maken.

 

Tip 1:

Benader het gesprek als een sollicitatiegesprek.

Als je een sollicitatiegesprek hebt, ga je vaak goed voorbereid het gesprek in. Je hebt je verdiept in het bedrijf, de situatie en wat jouw Unique Selling Point is. Weet welke kracht je hebt. En wat jij kan toevoegen aan het bedrijf. Waarom het bedrijf mist wat jij kan toevoegen, zodat jullie beide er hun voordeel mee kunnen doen.

Als we nu naar de huidige ‘bijzondere’ periode gaat kijken, de ‘Corona-crisis’, kan het zijn dat je jezelf eerst moet bewijzen voordat de opdrachtgever overtuigd is. Als jullie elkaar al kennen, ben je natuurlijk in je voordeel. De werkhistorie met het bedrijf is in dit geval jouw ‘stageperiode’ geweest. Kennen jullie elkaar niet? Bekijk deze investering dan als een stageperiode. Als een student ergens stage loopt is het eigenlijk de truc om ervoor te zorgen dat je tijdens je stageperiode onmisbaar wordt en iets unieks toevoegt. Iets unieks waarmee de opdrachtgever je wel werk zou moeten bieden om jouw kwaliteit niet te verliezen aan een andere collega ondernemer. En zo samen jouw Unique Selling Point in werking te zetten.

Dat betekent dus dat je wellicht in het begin voor een lager bedrag of misschien zelfs vrijwillig jezelf moet bewijzen, voordat er een financieel interessante situatie uitkomt. Durf die investering te maken, maar hou in de gaten dat je tijdig aangeeft wanneer het wel betaald werk zou moeten worden. Overleg dit goed met de opdrachtgever. 

 

 

Tip 2:

Maak een plan. 

Alles staat en valt met voorbereiding. Zoals bij tip 1 aangegeven ga je een sollicitatiegesprek zo goed mogelijk voorbereid in. Als je een goed idee hebt hoe jij een meerwaarde kan zijn voor het bedrijf., stel dan een plan op. Wat kun je betekenen? Hoe ga je dat doen? Hoeveel tijd denk je dat het gaat kosten? Heeft het meteen effect en resultaat of is het lange termijn? Wat zijn eventueel de kosten die erbij komen kijken? Hoe meer vragen je voor het gesprek al kan beantwoorden, des te overtuigender je kan zijn. 

In je voorbereiding kom je waarschijnlijk ‘obstakels’ tegen die het plan minder sterk maken. Als je deze al weg kan nemen, voor je het gesprek ingaat, is de kans op slagen vele malen groter. Als de opdrachtgever enthousiast is over je plan, kun je ook meteen het plan doorsturen. Als het vuur het heetst is, haal jij het grootste voordeel eruit. Laat er dan ook geen gras over groeien en start meteen. 

 

Om het plan uit te werken is het handig om een planning te maken. Bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde tijdstip 1 uur eraan zitten. Heb je een goede flow, dan werk je eventueel wat langer. Kom je na een half uur vast te zitten, stop dan ook. Waarschijnlijk heb je de dag erna weer een frisse blik en los je het probleem zo op.

 

 

Tip 3:

Kom in actie! 

Dit is waar veel ideeën stranden. Iemand heeft een idee, het plan is redelijk duidelijk, maar de actie blijft uit. Het gesprek komt er niet. Na 1 of 2 dagen ga je twijfelen aan je plan, omdat je zelf wat afstand hebt genomen van je idee en je overzicht verliest. Twijfel niet! Ben overtuigd van je kracht en als je plan goed is opgesteld, is het tijd om in actie te komen. Het gezegde is niet voor niks: ‘nee heb je, ja kun je krijgen’. Ben niet te bang om die actie te ondernemen, want geen actie ondernemen is ook geen kans om iets te kunnen betekenen. Ook als je plan toch niet goed is, je zit nu al immers samen om de tafel. De opdrachtgever kan nu zien dat je mee wil denken en helpen,. Wellicht heeft hij nog een plan voor je liggen of zal hij bij de eerst volgende keer dat er werk is aan je denken.

 

Dat waren de 3 tips. Bij deze nog een korte opsomming hoe je een gesprek met een opdrachtgever het beste in kan gaan.

1 - Benader het gesprek als een sollicitatiegesprek.

2 - Maak een plan

3 - Kom in actie!

 

Heel veel succes met deze tips. Hopelijk kom je met deze inzet weer een stap dichterbij nog meer werk en/of opdrachten.