De 'Fitness-Bezorgservice' aan huis!

 

De Home-Gyms schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Waar 10 à 15 jaar geleden dit het geval was met de fitnessclubs, hebben we dadelijk een club aan huis. Leden schaffen momenteel zelf sportmateriaal aan om zo aan hun zelfde portie beweging te komen als vóór deze pandemie

 

Dat de fitnessclubs een paar weken dicht moesten zou niet direct een grote invloed hebben op het gedrag van hun klant. Natuurlijk waren er leden die meteen hun abonnement gingen opzeggen. Dit zullen waarschijnlijk leden zijn die toch al wilden opzeggen. De leden die wel wekelijks de clubs bezochten kunnen die weken toch wel uitzitten. Echter hoe langer dit gaat duren, hoe moderner en meer Home-Gyms ons land gaat tellen en zal het sportlandschap weleens drastisch kunnen veranderen. 

 

Leden hoeven niet meer de weg naar de club te maken om hun workout te kunnen starten. Het materiaal staat en ligt al klaar in de garage of in een speciaal ingerichte kamer. (Dames kijk uit, jouw mooie en ruime inloopkast kon weleens worden verruild voor een trainingskamer) Heb je een eigen tuin, dan kan bij de eerste zonnestralen de training naar buiten worden verplaatst. En het kan op elk moment van de dag. De nieuwe versie van de ’24 uurs’ sportclub groeit genadeloos.

 

In de eerste week van de sluiting hoefde je maar willekeurig een social media platform te openen en je vond er fanatieke sporters, instructeurs, personal trainers en andere die online hun workouts aanboden, of leden die graag wilden delen wat ze hadden gedaan. 

Verschillende leveranciers meldde na 2 weken al dat ze een stop hadden in bestellingen aannemen omdat ze door de voorraad heen waren en weer nieuw materiaal moesten inkopen of produceren.

Waar jaren door de sportaanbieders ‘online verkeer’ werd tegengehouden, omdat het belangrijk was dat de klant op de club komt sporten. Wordt er nu volop geëxperimenteerd met het juiste online format en is het een ‘geschenk uit de hemel’. En hier gaat het niet bij blijven. 

 

Hoe langer het duurt, hoe beter we gaan worden. In de eerste week kon je overal workouts terugvinden in alle vormen. Via facebook, livestreams op instagram, skype calls, Zoom etc. Je werd er dood mee gegooid. Nu is het al een stuk rustiger. Clubs willen nu alleen nog hun eigen leden bedienen en we gaan van niet verstaanbare iPhone filmpjes naar betere camera’s, afgesteld geluid en alleen af te spelen binnen een beschermde en beveiligde omgeving. 

Kortom, als je deze pandemie financieel overleeft, je club blijft overeind en je mag weer open. Heb je waarschijnlijk een hele nieuwe dienst aan te bieden. Een dienst voor nieuwe potentiële klanten. Een dienst waarbij je club minder bezocht zal worden door sommige huidige leden, maar ze voor een iets goedkopere prijs wel samen met jou aan hun gezondheid werken. Ze gaan namelijk thuis trainen, met de online thuisservice van de club. Of het nu gaat om een fitnessschema of om een groepsles, dit wordt een aanvulling op je abonnementen structuur. De Fitness-Bezorgservice aan huis.

 

Nu gok ik dat velen denken: ‘Maar we moeten de leden blijven volgen om voortgang te meten en ondersteunen om hun doelen te behalen. Ze hebben begeleiding nodig in het uitvoeren van hun bewegingen.’ De eerlijke vraag is dan nog altijd, hoeveel begeleiding hadden de leden toen ze nog op de club waren? En werden ze daadwerkelijk gecorrigeerd door een instructeur als een lid een beweging verkeerd deed? Ik denk dat voor vele clubs het eerlijke antwoord ‘weinig’ en ‘nee’ zal zijn. Hoeveel leden trainden voor de sluiting met hun eigen sportschema’s gevonden via Google? Die toevallig allemaal van de Personal Trainer van Angelina Jolie kwamen? Of dat schema welke jou de armomvang zal bezorgen van Thor ‘The God of Thunder’? Ik denk dat het merendeel van de leden in de fitnessclub hun best deed, maar niet onder begeleiding van een instructeur. En dat het sociale aspect groter was dan het begeleiden en corrigeren door een instructeur. 

 

Maar straks kan het begeleiden, monitoren, schema’s maken en sturen etc, nog steeds. Het enige verschil is dat de omgeving waar het lid zijn of haar workout zal gaan uitvoeren veranderd. 

 

Een enorm snel groeiende markt is/was de Wearable. Alles kan 24 uur per dag gemonitord worden. Een club is hier dus niet meer voor nodig. Het materiaal hebben we nu thuis staan, dus ook hier is een club niet meer nodig. Het behalen van doelen, dat is waar de club dadelijk om de hoek komt kijken. Variatie in de juiste schema’s, gemotiveerde instructeurs die een leuke groepsles aanbieden, en dit hoeft allemaal niet meer op de club. Het kan nu door de club online worden aangeboden. 

 

Mijn vragen zijn dan:

·      Hebben clubs al vooruitgedacht? 

·      Wat ga je dadelijk je leden voor een abonnementsprijs vragen voor deze service?

·      Gaan de fitnessclubs van 15 jaar geleden die zo immens groot waren met sauna’s, zalen met 50 spinningbikes, een fitness met 20 loopbanden nu in vierkante meters slinken? We hebben namelijk hetzelfde aantal leden, maar een groot deel sport thuis. 

·      Zitten instructeurs dadelijk allemaal in een ruimte vergelijkbaar met een ‘call-center’ waar ze leden online en via de telefoon bedienen in plaats van een ‘rondje over de vloer’ te maken? 

 

Kortom, vele fitnessondernemers staan nu pas aan de voet van iets wat een immens grote invloed gaat worden op het landschap. Als de sluiting nog even gaat duren, zal de fitnessclub nooit meer hetzelfde zijn als voor de pandemie.